26 martie 2011

Van Gogh a murit iubind patimas viata

PetiePomme mi-a recomandat melodia Vincent de Don McLean. Mi-am amintit cat de mult imi place Vincent Van Gogh. Se spune ca  ultimul  tablou "Lanuri de grau" (Wheatfield with Crows,1890) a fost pictat cu 9 zile inainte ca pictorul sa-si ia viata  si a reprezentat "biletul de adio" lasat de artist lumii.
E interesanta istoria care se afla in spatele acestui tablou, mai intai Van Gogh a pictat lanul de grau de un galben aprins cu un cer senin deasupra. Insa, pe masura ce zile treceau, avea senzatia ca tabloul nu este inca terminat, avea sentimentul ca ii lipseste ceva. Intr-un moment de luciditate, si-a dat seama ca cerul nu este mereu senin si ca asupra noastra atarna mereu umbra mortii. In acel moment a adaugat corbii si cerul a devenit intunecat. Cred tot atunci a luat si decizia de a se sinucide. Unde altundeva decat intr-un lan de greu ...

Se spune ca nimeni nu a mai iubit atat de mult viata cum a facut-o Van Gogh in timp ce picta acest tablou. Lanul de grau pulseaza de bucuria de a trai. In ciuda cerului intunecat si a corbilor amenintatori viata razbate victorioasa. In pofida a tot si a toate ...

2 comentarii:

  1. Arta este acel ceva ce ne pune in fata unui lucru fara a ne da indicatii de perceptie/folosire. De aici intervine eul nostru. El creaza mesajul pe care il presupunem ca a fost trimis catre noi. Imi place Van Gogh. L-am aparat cu ardoare acum 2-3 luni de unii care spuneau (pe buna dreptatea lor) ca nu ar accepta stilul lui in casa lor.(spuneau pe alocuri chiar ca tablourile lui sunt urate).Si eu vad realitate in tablourile lui. Vad normalitate. Pentru unii aceasta normalitate e pesimista.Oricum, candva cerul va fi negru, corbii vor da roata si se va prevesti o furtuna. Dar e normal si poate chiar frumos.Trebuie sa gasesc cata frumusete pot in toate intamplarile din jur ba chiar peste tot pe unde eul meu poate.

    RăspundețiȘtergere
  2. Arta nu insemna frumos sau urat - inseamna mult mai mult, arta transmite ceva ce este mai presus de cuvinte. De aceea o opera de arta autentica emotioneaza, nu poti ramane indiferent cand vezi un tablou de Van Gogh cum nu poti ramne indiferent in fata minunilor naturii. Ai auzit ca pana si in suferinta este o profunda frumusete ?! Cred ca asta a vrut sa transmita Van Gogh ...

    RăspundețiȘtergere